Kuten edellisessä postauksessa lupailin niin tässäpä sotaratsumme koneongelmatiivistelmä. Pahoittelut jo etukäteen termistön epämääräisyydestä ja tekstin pituudesta, toivottavasti jaksat loppuun saakka.
Apollossa hyrisee kaksi Fordin a' 80 hv konetta, tai
siis hyrrää jos hyrrää. Koneet toimivat kuin unelma Raumalla tehdyssä
koeajossa, Raumalta vesitse tehdyssä siirrossa sekä viikonlopun saarireissulla.
Vasen kone tosin nosti lämpöjä letkun, parin pultin ja painekorkin vuoksi.
Nuo ongelmat saatiin korjattua ja taas homma toimi Porvooseen asti ja sieltä
puoleen väliin takaisin päin. Oikea kone aloitti yhtäkkiä kierrosten
heijaamisen niin pahasti, että se oli lyötävä kiinni. Eka ajatus oli, että
diesel on loppu, vaikka mahdottomalta se ajatus tuntuikin. Tarkastus osoitti
ettei vika voinut johtua dieselin puutteesta. Apollossa ei ole
polttoainemittaria vaan polttoaineen määrä tarkistetaan öljytikkua
muistuttavalla tikulla joka ei ole kovin täsmällinen. Toisaalta kun 450 litran
tankin pitää aina vähintäänkin puolillaan ei vaaraa ole että menovesi loppuu
kesken matkan. Onneksi on veneessä kaksi konetta eli loppumatka putputeltiin
yhdellä koneella ja aivan kaameassa ja harmaassa sadekelissä. Täysin tyyntä
kyllä oli, mutta horisontissa ei tiennyt missä meri loppuu ja taivas alkaa.
Kotisatamassa oikean koneen suuttimet vaihdettiin ja
taas kone hyrähti käyntiin. Vahva epäilys kuitenkin oli, että ongelmia
aiheuttaisi bakteerin valtaama diesel. Tankki olisi pitänyt tyhjentää ja
putsata epäpuhtauksista. Tämä osoittautui kuitenkin mahdottomaksi juuri
juhannuksen alla. Mistään ei löytynyt siihen hätään imutyhjennystä, joten homma
piti unohtaa. Tietenkin olisi voinut kokeilla, että olisi imenyt tankin
pohjalta dieseliä kunnes tankista nousisi kirkasta. Sopivia välineitä ei
kuitenkaan siihen hätään ollut saatavilla ja vesille lähtö poltteli sen verran,
että päätimme siirtää kertaan seuraavaan.
Sakasta huolimatta kone siis saatiin kuntoon,
tykitettiin koeajo neljällätoista solmulla eli täysiä ja koska homma näytti
toimivan päätimme viettää juhannuksen veneellä ja kohteeksi kirjasimme Hangon.
Matka alkoi mallikkaasti, joskin Stora Brandön paikkeilla sama kierrosongelma
toistui ja kone hyytyi. Päätimme kuitenkin ylittää "pahamaineisen" Porkkalan
selän, joka muuten oli tyyntäkin tyynempi. Tyyneys ei tullut yllärinä, sillä
olin tehnyt kotiläksyni ja tarkkaillut tuulen suuntaa ja voimaa usean päivän
ajan ja monta päivää oli puhaltanut vajaata kuutta metriä sekunnissa ja eri
suunnista, joten ns. vanhojakaan maininkeja ei pitänyt olla eikä ollut.
Päätimme yöpyä Stora Fagerössä ja katsastaa aamulla
koneiden tilanteet ja miettiä uusia matkakuvioita.
Aamulla päätimme irrottaa ja putsata lasisuodattimet.
Kiesus minkä väriseksi tavara oli muuttunut ja minkälainen lieju suodattimien
pohjalle oli kertynyt. Ristimme liejun ameebaksi ja se juuri oli sitä dieselin
bio-osuudesta johtuvaa paskaa. Suodattimethan olisi tietenkin pitänyt putsata
jo aikoja sitten, mutta olimme siinä kuvitelmassa että edellinen omistaja olisi
homman hoitanut. Eipä pitäisi kuvitella vaan tehdä itse.
Konetilathan eivät ole kovin suuret, joten jouduin
konemestarimme sijaan lankun alle eli vaihtamaan niitä suodattimia. Sinänsä
helppo homma, mutta tiivisteen paikalleen saaminen niin että lasin reuna menee
tiivisteen uraan osoittautui lopulta ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi.
Tähän
väliin niksipirkkamainen niksi... Teimme jalattomasta kertakäyttöisestä
kuohuviinilasista mainion suppilon sahaamalla pohjan pois Lethermanilla.
Suppilo jessellä limupulloon kiinni ja ektoplasma suppilon kautta putelliin ja
korkki kiinni. Putelli sitten tyhjäksi kotisataman keräilyastiaan. Siistiä ja
näppärää.
Vasen kone käyntiin ja iloitsemaan hyvin menneestä
hommasta, kunnnes yhtäkkiä kone sammui. Siinä kohtaa pikkasen jo nosti pulssia,
sillä oltiin tilanteessa ettei kumpikaan kone pelaa. Koska sössin tiivisteen
kanssa, niin konehan imaisi itseensä ilmaa ja sitten ilmattiin ja imattiin ja
kiroiltiin, kunnes keksittiin vian johtuvan huonosti olevasta tiivisteestä.
Lopulta konemestari ahtautui lankun alle ja lasisuodatin irti, tiiviste
paikalleen ja ilmaus. Samaisesta kertakäyttökuohuviinilasista saa mainion
ilmaussuppilon kun irtojalan poiston jälkeen pohjaan poraa reiän. Kapea suppilo
sopi täydellisesti ainakin meidän veneen rööreihin. Ja taas kone käyntiin ja
nyt toimi.
Veneessä on melkoinen akkuarsenaali, olikohan jotain 4
x 100 ampeeria. Akut on vielä kytketty niin, ettei hupi- ja starttiakut ole
erikseen, mikä on typerää. Tähän on tulossa muutos, sillä konemestari sattuu
myös olemaan sähkömies. Jotta matkamme ei liian helpoksi olisi käynyt päätti
jääkaappi mennä oikosulkuun ja imeä kaikki akut tyhjiksi. Eli jälleen olimme
tilanteessa, jossa kumpikaan kone ei käynnisty. Onneksi kuitenkin mukana oli
agrikaatti, joka sekään ei ensialkuun lähtenyt käyntiin. Siinä kerettiin jo
punomaan jos jonkinlaisia poispääsysuunnitelmia. Trossi oli ehkä yksi
vahvimmista, sillä olemmehan tietenkin trossin jäseniä. Agrikaatti saatiin
kuitenkin kengitettyä käyntiin, joten sillä saatiin akkuihin sen verta virtaa
että vasen kone saatiin käynnistettyä eli sitten vain ladattiin akkuja oikean
koneen edelleenkin mököttäessä käynnistymättä.
Onneksi päivä oli mitä komein,
saari kaunein, seura hyvää, ruokaa ja juomaa riittävästi, niin vastoinkäymiset
eivät saaneet mieltämme tummumaan.
Konemestari jatkoi kuitenkin sinnikkäästi
korjaustoimia ja iltaan mennessä olimme tilanteessa jossa molemmat koneet
olivat käynnissä. Tasaisesti ja kauniisti kumpainenkin hyrisi. Korjaustoimissa
meni sen verran aikaa, ettei enää liikkeelle kannattanut lähteä eli Fordit
päättivät puolestamme, että juhannus vietettäisiin ensimmäisessä yöpymispaikassamme
eli Stora Fagerössä.
Aamun valjetessa ja siirtymissuunnitelmia tehdessä
lävähti taas todellisuus eteen. Edellispäivän kaksi konetta käynnissä -tilanne
oli kuin hyvää unta vain, sillä oikea kone ei inahtanutkaan. Yön aikana
menninkäinen tai mikä lie oli hajottanut startin eli taas olimme yhden koneen
varassa. Kotimatkalle oli lähdettävä, sillä yhdellä koneella matkavauhti on
kahdeksan solmua ja yhdellä ajolla kotiin meneminen ei kiinnostanut. Päätimme
kuitenkin tehdä mutkan Inkoon kautta, jotta olisimme saaneet vaihdettua
lämpimäksi käyneitä ruokia kylmiin. Mutta juhannuspäivän vuoksi koko Inkoossa
ei ollut minkään valtakunnan kauppaa, kioskia tai huoltoasemaa auki, josta
olisi saanut elintarvikkeita. Nopeasti satamakahvilasta tilausruoat naamaan ja
kiireen vilkkaa kohti Porkkala Marinea, jossa tiettävästi oli kauppa auki. Myös
Barosundissa olisi ollut kauppa, mutta se meni jo liikaa väärään suuntaan.
Porkkalan selkä oli taas tyyntäkin tyynempi. Olen ylittänyt sen yhteensä kuusi
kertaa ja niistä viisi on menty tyynellä yli ja siis niin tyynellä, että
kannella olisi voinut istua.
Kotiin linkuttelimme sunnuntain Porkkalasta sumun
saattelemana. Jo toinen sankan sumun ajelu tälle kesälle, eikä vieläkään
tutkaa. Tosin sumu ei ollut mitään verrattuna Nauvo - Hanko välin sumulle.
Nyt on startti korjattu ja edessä olisi vielä tankin
putsaus. Otimme käyttöön tankkauksen yhteydessä dieselin sekaan laitettavan
myrkyn, minkä pitäisi hillitä bakteerikasvustoa. Sen apu jää nähtäväksi, mutta
toivottavaa olisi että tepsisi. Ja mitä tulee noihin ongelmiin niin suurin osa
vioista johtuu todennäköisesti käyttämättömyydestä, sillä paatilla on ajettu kahtena
edelliskesänä yhteensä 50 tuntia ja se ei ole paljon se tuollaiselle vanhalle
rouvalle joka vain vesillä ja käytössä notkistuu ja nuortuu.
Että sen pituinen se tarina!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti