Kuulostaako tutulta? Kone hyytyy vaikkei siihen pitäisi olla mitään syytä... tutkailun jälkeen tankista löytyy ameeba eli dieselbakteeri, jonka aiheuttaa jokaisen polttoaineen joukossa oleva bio.
Nykymääräysten mukaan dieselin joukkoon täytyy lisätä 10 prosenttia biopohjaista ainetta. Jonkun lähteen mukaan sitä on ihan jokaisen dieselin joukossa, tankkausasemasta välittämättä. Neste kehuu omilla sivuillansa heidän dieselin olevan parempaa kuin muiden, tiedä tuota... Bio-osuus kasvattaa tankin pohjalle bakteerikasvustoa, joka on varsin huono juttu. Ja jos kasvusto saa pisarankin vettä, riemastuu kasvusto täysin kasvaen räjähdysmäisesti. Viime aikoina asiasta on puhuttu jonkin verran ongelman yleistyttyä ja dieselkoneiden hyytyessä selittämättömästi, kuitenkin ongelma on edelleen jonkinlainen "mysteeri" ja monikaan ei tästä ole koskaan kuullutkaan. Minäkään en tästä juuri omakohtaisia kokemuksia enempää tiedä.
Appiukko tästä jo ns. alalla olevana varoittelikin, mutta jotenkin emme kuitenkaan ottaneet asiasta kunnolla kiinni tai tajunneet kuinka konkreettinen ongelma voisi olla. Meillä ongelmat ilmenivät ensin korkeilla kierroksilla kierrosten heijaamisella. Kierroksia laskettaessa ongelma poistui hetkeksi, mutta palasi jälleen eli kone sitten vain kiinni. Ratkaisuksi suodattimien vaihto ja lasisuodattimen puhdistus. Lasisuodattimen pohjalla oli kirjaimellisesti ameeba. Noin puolimilliä mustaa ektoplasmaa eli limaa eli mönjää, ei siis mikään ihme jos koneet jumittaa.
Eräällä veneystävällämme oli käynyt aivan samoin eli kierrosten heijaus ennen lopullista hyytymistä, hän tosin oli päässyt linkuttamalla satamaan ja tehnyt samat yllä mainitut toimenpiteet. Hänellä nuo auttoi ja ongelmia ei ole sen päin ilmennyt, meillä tuli vastaan sitten muita ongelmia.
Aiomme myös puhdistaa tankin joko imemällä sen kokonaan tyhjäksi tai imemällä vain pohjasta niin kauan kunnes nouseva diesel on kirkasta. Nähtäväksi jää kumpi osoittautuu helpommin toteutettavaksi ratkaisuksi. Tankkiin ei nimittäin pääse kuin täyttöaukon ja polttoainemittarin kautta eli ns. huoltoluukku puuttuu. Ei vuonna 75 osattu ennustaa, että dieselistä kasvaa ameeba.
Olisi kiva tietää, että mikä tai mitä tämän bio-osuuspäätöksen taustalla on. Oma veikkaukseni on, että taas on menty perse edellä puuhun. Hyvä ajatus taustalla, jatketaan dieseliä, jotta sitä riittää, mutta kukaan ei ole kuitenkaan asiaa loppuun asti tutkinut ja siitä seuraa nyt sitten näitä ongelmia. Hyvä ajatus kääntyy itseään vastaan ja negatiivisuus bioajattelua kohtaan kasvaa... Toivottavasti tämä on vain hetkellinen nyrjähdys ja bio-osuudesta saadaan parempaa tai sitten keksisivät jonkun toisen ja toimivan ratkaisun. Toisaalta, jos kerta vuoteen suodattimien vaihto/puhdistus ja tankin putsaus sekä tankkauksen yhteydessä lisättävä myrkky estävät ongelmat, niin ehkä tämän kanssa pärjää....
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti